Розвиток мови у колі сім’ї
«Мова – це лад мислення, це віконця, через які людина бачить світ».
В.Сухомлинський
Якщо ви стурбовані тим, що дитина не вміє вимовляти деякі звуки, граматично правильно узгоджувати слова в реченні, має збіднений словниковий запас, то вам необхідно звернутися на консультацію до логопеда.
Серед дошкільників найчастіше зустрічаються вади мовлення і висока ефективність логопедичного впливу на дітей у цьому віці. Як відомо своєчасна логопедична допомога дітям дошкільного віку є однією з передумов їх успішного навчання в школі.
Крім того, слід також урахувати і те, що вади мовлення нерідко можуть бути причинами серйозних відхилень у розвитку психіки дитини. Діти з неправильною вимовою часто стають замкнутими, похмурими, уникають спілкування з друзями, не беруть участь в дитячих святах та розвагах, не проявляють активність на заняттях тощо. Вади мовлення можуть негативно впливати на фонематичне сприймання, а це в свою чергу нерідко зумовлює порушення читання і письма. Ось чому формування правильних фонематичних уявлень у дітей спирається як на чітку, правильну артикуляцію, так і на добре розвинене слухове сприймання звуків мови.
Вади мовлення у дошкільників трапляються часто, але пам’ятайте: коректно визначити рівень порушення мовлення зможе тільки фахівець. Тому до занять з дитиною бажано приступати після консультації з логопедом.
Для того щоб малюк почав чітко і правильно вимовляти звуки та слова, треба розвивати:
- дихання;
- фонематичний слух;
- психічні процеси (увагу, пам’ять, мислення);
- дрібну моторику;
- зв’язне мовлення.
Як попередити порушення звуковимови у дитини?
- Розвивати мовлення у дитини необхідно шляхом особистого прикладу. Дитина повинна чути правильне, чітке мовлення, бажано, щоб батько і мати розмовляли з малюком однією, рідною мовою.
- Розмовляйте з малюком кожної вільної хвилини. Пам’ятайте: ваша мова є для дитини взірцем для наслідування, тому вона має бути чистою, багатою, виразною, чіткою.
- Ні в якому разі не повторюйте неправильну вимову дитини.
- Спонукайте малюка до звуконаслідування, до правильного промовляння слів.
- Частіше читайте дитині, просіть переказати прочитане, вивчайте з нею вірші, якомога більше залучайте малят до ігор, розповідайте їм казки, розучуйте з ними пісні, скоромовки, лічилки, прислів’я.
- Заохочуйте словесну творчість дітей. Спонукайте дитину до придумування загадок, казок, будьте їй у цьому помічником.
- Уважно ставтеся до всіх дитячих запитань. Ваша відповідь дитині має бути чіткою, доступною, зрозумілою. Систематично влаштовуйте ігри “у слова”.
- Збагачуйте словниковий запас малюка новими словами, пояснюючи їх.
- Не навантажуйте дітей зайвими враженнями, які викликають у них емоційне перенапруження.
- Не забувайте хвалити дитину після кожного успіху.